امین ترفع در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و تقویت روابط بین المللی حملونقلی ایران و کشورهای همسایه، اظهار کرد: روابط حمل و نقلی ایران و کشورهای همسایه بعضاً با چالشهای جدی مواجه بود که با درایت و ابتکار عمل فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی این چالشها به فرصت تبدیل شد.
وی افزود: به طور مثال روابط حمل و نقلی ایران و ترکیه که با مسائل جدی مواجه بود که با درایت فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی عملاً احیا شد و طی بیش از سه مرحله ملاقات و مذاکره در سطح وزرای حمل و نقل دو کشور نتایج مثمر ثمری از جمله رفع چالشهای حمل و نقل جاده ای، ازسرگیری فعالیت قطار مسافربری تهران-وان و تشکیل کمیته بررسی اتصال شبکه ریلی دو کشور از طریق راهآهن مرند-چشمه ثریا-دیله جو-قارص را در پی داشت.
توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان بعد از رکود سه ساله
مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل در ادامه به ایجاد فرصتهای توسعه روابط اقتصادی با کشور آذربایجان پس از ۳ سال رکود با پیگیریها و ابتکارات وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس ایرانی کمیسیون اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: در پی برگزاری چندین دور ملاقات دو جانبه و برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور در بهمن ١٤٠٣، شاهد تحول در روابط اقتصادی و حمل و نقلی ایران و آذربایجان بودیم و این روند توسعه، به خصوص بعد از سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به باکو سرعت یافته است.
ترفع با اشاره به نقش موثر وزیر راه و شهرسازی در خروج از رکود و توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: وزیر راه و شهرسازی کلیه زمینههای همکاری اقتصادی دو کشور را خصوصاً در بخشهای تجاری، انرژی، نفت و گاز، بانک و حملونقل را بطور مستمر در دستور کار پیگیری دارند تا به زودی و با همت دستگاههای ذیربط شاهد جهش تراز تجاری در کشور همسایه ایران و آذربایجان باشیم.
ابتکار تشکیل کریدور ترانزیتی ایران-آذربایجان-گرجستان
وی همچنین به ابتکار وزیر راه و شهرسازی برای تشکیل کریدور ترانزیتی ایران-آذربایجان-گرجستان در دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: این ابتکار وزیر راه و شهرسازی که با استقبال مقامهای آذری همراه بود، در حالی مطرح شد که ایشان به عنوان رئیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در سال ٢٠٢٥ هستند و از سوی دیگر هر سه کشور عضو همین کمیسیون هستند.
مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: ساخت و توسعه راهآهن شلمچه-بصره نیز که طی سالهای قبل دچار چالش شده بود در طول هفت ماه با پیگیریهای مداوم وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم، سرعت گرفته و با همکاری دو جانبه راهآهنهای دو کشور به طور قطع نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت.
امضای توافقنامه نقشه راه تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تن میان ایران و ترکمنستان در اردیبهشت ماه
ترفع در ادامه به برگزاری سه دوره ملاقاتهای پی در پی میان وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با همتای ترکمنی اشاره کرد و گفت: از شاخصترین اتفاقات میان دو کشور در ۶ ماه گذشته، نهایی شدن نقشه راه تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از خاک دو کشور بود که پیش بینی میشود در زمان برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در قالب توافقنامه میان وزرای دو کشور به امضا برسد.
وی از جهش حمل و نقل بین المللی ریلی ایران-ترکمنستان از به بیش از ٥ میلیون میلیون تن در سال ١٤٠٣ خبر داد و گفت: گزارشهای آماری حاکی از جهش و سرعت مطلوب همکاریهای حمل و نقلی میان ایران و ترکمنستان است.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه همکاریهای ترانزیتی ایران و افغانستان در دولت چهاردهم گفت: روابط حمل و نقلی دو کشور به خصوص در حوزه ریلی که پیشتر با چالشهایی مواجه شده بود، با رایزنیها و مذاکرات فی مابین، هر ماه ۳ قطار ترانزیتی از مسیر ایران به مقصد افغانستان تردد دارد.
ترفع سپس به تهیه و امضا نقشه راه همکاریهای حملونقلی ۲۰۲۵ ایران و روسیه را شاخصترین اتفاق حمل و نقلی میان دو کشور عنوان کرد و گفت: این نقشه راه فصل جدیدی در همکاریهای دو کشور در حوزههای زیرساخت و شقوق مختلف حمل و نقلی با هدف ایجاد جهش در ترانزیت است.
هدفگذاری ترانزیتی در مسیرهای کریدور شمال جنوب
وی افزود: هدفگذاری ترانزیتی ما برای شرق دریای خزر ۲۰ میلیون تن و برای غرب دریای خزر ۱۵ میلیون تن است و جلسات دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه منطقهای در قالب کریدور شمال-جنوب در دستور کار قرار دارد.